Du er her

Henning Birk Andersen

Her er supplerende materiale til artikler bragt i Håndværk&Design

af: Henning Birk Andersen

Skriv gerne til henning.andersen@skolekom.dk hvis du vil vide mere.


Håndværk&Design nr. 2 - 2016 : Flag og bannere, værdier og symboler.

Flagets geometri

I vores projekt valgte vi at flagstangen skulle være 40 cm høj. Reglen er så, at flagets højde skal være 1/5 heraf, altså 8 cm.

Vi opfattede målene ovenfor som værende i cm. Således passer det hele hvis alle mål divideres med 3,5

 

Vi fandt alle de øvrige flag ved hjælp af Google. Det lykkedes ikke i alle tilfælde at finde de fremmede flags geometri. Så fandt vi billede af flaget og printede så flaget havde en højde på 8 cm på printet. Herefter kunne eleverne måle sig frem til længden

 

Fra computerskærm til træstykke

Flagets geometri var rigtig svær at håndtere i matematikkens verden når man er elev i starten af 5. klasse.

De fleste elever valgte at finde et billede af det flag de havde udvalgt. Så autentisk som muligt. Ambassaderne har som regel deres eget flag i korrekt gengivelse.

  1. Klik højre på flaget.
  2. Kopier
  3. Sæt ind i word
  4. Klik højre på billedet du lige har sat ind i word
  5. Vælg størrelse
  6. Sæt højde til 8 cm. Herefter ændrer word længden i rigtigt forhold.
  7. Lav en udskrift af flaget.

Nogle lande har et flag der er enkelt at konstruere på træstykket ved hjælp af lineal og spids blyant. Andre lande har flag med seriøse udfordringer.

Vi gjorde da følgende:

  1. Sav træstykket ud med korrekt længde og bredde.
  2. Kanterne files / slibes inden flaget tegnes op.
  3. Overfør linierne i flaget fra din udskrift til træstykket ved hjælp af carbon-papir
  4. Kontroller at alle dele af flaget er overført

Herefter savede eleverne flagets dele ud på dekupørsav. Alle dele blev pudset grundigt og endelig malet hver for sig. Alt dette besvær for at farverne kunne stå knivskarpt og for at give flaget mere liv. Se illustrationerne på side 13

Når malingen var tør blev det hele samlet igen på en bagplade af tynd X-finer. Her var det oprindeligt tanken, at eleverne skulle fremstille deres egen X-finer at tynde finerrester. Det ville give en pladetykkelse på ca 2 mm. Vi løb imidlertid i tidsproblemer og valgte i stedet den tyndeste plade fra lageret.

Når man er i tidsnød er det rigtig rart at have en hårtørrer ved hånden når man maler småting.

 

 

Folkekirkens skoletjeneste

Kommer senere

 

Støbning af fod i beton.

Kommer senere